Tekrar merhaba aynı günden.
Dedim ya biraz olsun fotoğraf hakkında bir şeyler paylaşmak istiyorum. Benim için anlam ifade eden bir kaç konu ile başlamakta fayda olduğu inancındayım. Bazı temel sorular sorarak cevaplar aramak herkesin kendince en doğru yönü çizmesini sağlayacaktır eminim. Yaptığınız herhangi bir iş sizin için amaç mı araç mı? Yaptığınız herhangi bir işi sizi nereye götürür sizden neleri götürür neleri getirir? Hadi başlayalım o zaman.
Fotoğraf nedir? Neden çekilir? Neden fotoğraf nedir? İhtiyaç mıdır eğlence mi hobi mi?
Sanırım bu temel sorulara cevap arayarak başlamakta fayda var. Malum eğitim sistemleri genelde tümden gelim yöntemlerini kullanmakta. Eh bu şekilde eğitim gördüğümüze göre bu şekilde başlamak boynumuzun borcu oluyor bu duruma.
Fotoğraf en temel tanımıyla anın dondurulması o an ki görüntünün sinemadan farklı olarak tek an olarak sabitlenmesidir. Teknik bilgiler kafa karışıklığından başka bir şey değil malumunuz. Ama bazı temel verileri vermekte fayda var. Fotoğraf kelimesi photon (foton) denilen ışık hüzmelerine verilen addan türetilmiştir. Fotonlar ışığın hızı hesaplanırken kullanılan ışığın en temel taşlarından biridir. Uzay belgesellerine meraklı olanlar (Cosmos'u izlemenizi tavsiye ederim) neden bahsettiğimi daha iyi anlayacaklardır. Temel manada ışık hüzmelerinin grafiğe yani kağıda alınması olayı kısaltılmış bir ifade ile photografi-fotograf-ışık grafiği adı ile adlandırılıyor. Dile oturmuş haliyle fotoğraf diyoruz.
Adından da anlaşılacağı gibi fotografta en temel olay "ışık"tır. Size ne çağrıştırdı bilmiyorum ama yine o malum uzay belgesellerini izleyenler "ışık hızı", "ışık yılı" gibi kavramlarla sıklıkla karşılaşmaktadırlar. Örneğin Bir milyon ışık yılı uzaktaki bir nesneden bahsederken aslında onun ışıklarının bize bir milyon yılda geldiği anlamını taşır. Bu da şu manaya gelir ki; bir milyon ışık yılı uzaktaki nesne ölmüş bile olsa biz bunu ancak bir milyon yıl sonra anlayabiliriz. Biraz tanıdık geldi mi bu durum? Evrende seyahat ile fotograf bir bakıma paralellik gösteriyor değil mi? Teleskoplar ve fotograf makineleri aslında bize geçmişi gösteren "zaman makinelerinden" başka bir şey değildir. Anı yakalayıp saklar ve gösterir. Yani her an çektiğini fotograf aslında tarihe düşülmüş bir anı ve bir an sonrası için zamanda geri gitmeye yarayan bir araçtır. Belgedir.
Fotoğrafın belgesel özelliğinin yanı sıra estetik yanı da vardır elbet. Estetiği oluşturan temel unsurlar ise bakış açınız, estetik anlayışınız, zevkleriniz ve o an ki duygularınızdan başka bir şey değildir. Bu unsurlar sizin ve o an ki duygularınız hakkında gelecekte fotografınıza bakan kişilere fikirler verecektir.
Fotoğrafa fotoğraf değeri yükleyen şey tarihten geleceğe taşıdığı izdir. Fotografınızdaki anlam bütünlüğü, kelimelerin anlatamadığı ve hissettiremediği şeyleri bir anlık görüntüyle anlatma uğraşı fotoğrafa bir sanat ve önemli bir belge niteliği kazandırır.
Fotoğrafı ihtiyaç yapan kısmı ifadeleri destekleyici ve belgeleri ispatlar nitelik taşımasıdır. Eğlence olarak düşündüren kısmı da eğlenceli anların ve hobi niteliği taşıyan iş zamanları harici zihin boşaltma amacı ile yapılan faaliyetlerden ibarettir.

Hiç yorum yok:
Yorum Gönder