19 Ekim 2014 Pazar

Havai Fişek Çekimi Üzerine.

Merhaba;

Malumunuz 29 Ekim yaklaşıyor. Boğaziçi Köprüsü ile Kız Kulesi arasındaki alandan (Paşalimanından) her yıl havai fişek atılıyor kutlama etkinlikleri sebebiyle. Havai fişek gösterilerine halkın ve fotoğraf tutkunlarının ilgisi yoğun elbet. Hal böyle olunca erken kalkan yol alır hesabı en uygun yeri almak için saatler öncesinden fotoğraf tutkunları en güzel kadraj en güzel kompozisyon için beklemeye başlıyorlar. Saatlerce... Geçen yıl saat 3 ten 8 e kadar beklemiştim. 5 saat ve sadece 15 dk sürmüştü gösteri. Önceki yıla nazaran daha alelacele oldu gibi geldi bana. Lafın özü erken gitmekte ve mümkünse farklı bir yerde bulunmakta fayda var. Dilim döndüğünce sizin gibi amatör biri olarak karşılaştığım zorlukları paylaşmak istedim sizlerle. Öncelikle çekim için ne yapmak lazım oradan başlayarak anlatayım.

Çekim için aşağıdaki ekipmanlar olmazsa olmaz.

1- Fotoğraf makinası :)
2- İyi bir tripod
3- Deklanşör kablosu veya uzaktan kumanda.
4- Mümkünse geniş açı bir lens.
5- Dolu bir pil ile boş bir kart bulundurun.

 - Katlanabilir bir sandalye uzun süre bekleyecekseniz işinize yarayacaktır. Ben biraz abartıp termos atıştırmalık ıvır zıvır birşeyler de almıştım yanıma tabi soğuk su da. Ekipmanı bırakacağınız biri varsa ihtiyaç duymayacağınız şeyleri yanınıza almanıza gerek yok.

Çekim için ayarlar.

- Öncelikle makinenizi tripoda sıkıca bağlayın.
- Lens üzerindeki VR ya da IS yi kapatın. Genellikle yapılan hata VR ya da IS olarak tabir edilen sarsıntı önleyicinin açık unutulmasıdır. Tripod üzerinde bağlıyken de sarsıntı önleyici çalışır ve dolayısıyla olmayan sarsıntıya bu kez kendisi sebep olur. Tripod kullanırken ne çekilirse çekilsin öncelik bu ayarın devre dışı bırakılmasıdır. Not: Geniş açı lens kullanacaksanız genelde VR ya da IS yoktur telaşa kapılmayın.
- Makinenizi "M" moduna alın diyafram değerini ISO değeri 100-200 olarak ayarlayın. Fokus (netleme) elle yapmakta fayda var ancak burada sabit bir noktadan atılmayacağından sürekli derinlik değişecektir. Sürekli kontrol etmek gerekebilir. Ayrıca netleme ayarınız AF de iken ilk çekiminizde all fokus (tüm noktalar açıkken) netleme yapıp bir havai fişeği netledikten sonra netlemeyi MF ye getirerek çekime devam edebilirsiniz. Yine de çekimlerinizi ara ara kontrol etmeyi ihmal etmeyin.

Diyafram değerini f/8-f/10 aralığına alıyoruz. Süre (enstantane hızı) BULB olarak ayarlanmalıdır. Süre verebilirsiniz ancak bu kez istediğiniz gibi bir görüntü olmayacağını anladığınızda vazgeçmek için sürenin bitmesini beklemek gerekir. Enstantane hızı 3-5 saniyeyi geçmemelidir. Aksi takdirde sonradan atılan havai fişek de kadraja girecek ve istemediğiniz bir etkiye sebep olabilecektir. Benim tavsiyem BULB moduna almanız yönünde. Deklanşör kablosuna basılı tuttuğunuz süre boyunca ayna açık kalacak ve bırakınca kapanacaktır. Bu sayede istediğini süreyi bir kaç denemeden sonra bulabilirsiniz. Gece çekimi olacağı için beyaz ayarını (WB) tungsten e ya da florasan a alabilirsiniz. Eğer RAW çekiyorsanız otomatik ayarda kalması sonradan istediğiniz kadar renk sıcaklığınızı düşürüp arttırmanızda kolaylık sağlayacaktır. Benim tercihim genellikle otomatik beyaz ayarı yönünde.

- Çekimde en büyük sorun elbette kadraj. Ne çekmek istiyorsunuz sadece köprünün üzerinde patlayan havai fişekler mi yaşam mı? Açıkçası sadece havai fişek çekmek bence çok bir şey ifade etmiyor. Grafiksel etkisinden başka bir değer taşımıyor. Her şeyden önce suni bir durum ve yıldırım gibi farklı bir şekil çizmesini beklemek hayal olur. Önünde leke olması her zaman fotoğrafı değerli kılacaktır. Ayrıca fotografta genel kabul yalın anlatım üzerinedir. Karmaşıklık genelde seyredeni yoran bir durumdur. 2012 çekimlerinde şanslıydım. Önümde bir tekne duruyordu ve insanlar teknenin üzerine çıkarak gösteriyi izlediler. Genellikle fotoğraf severler Paşalimanı tercihinde bulunuyor. Çamlıca, Ortaköy de çekim için tercih edilen mekanlar arasında. Biraz daha uzaktan denense acaba nasıl olur diye düşünüyorum. Mesela Katibim restaurantın üst katında Kuşkonmaz camii yi de kadraja alarak.

- Çekim esnasında şunu aklınızdan çıkarmayın "hepsini çekmenize imkan yok!" sabırlı olun ve çok fazla sağa sola yukarı aşağı dönmeden çekiminizi aynı düzlemde yapmayı deneyin. Ortaköy cami ile köprünün ortası hizasından atılacak genelde. Geniş açı lens ile kadrajınızı yaparsanız güzel şeyler elde edebilirsiniz. Tabi bu söylediğim daha ziyade Paşalimanı'ndan çekenler için geçerli.

- Tabii fotoğraftan daha önemli bir husus varsa can ve mal güvenliğiniz. Çok fazla sahile sıfır yanaşmayın ve arkanızdaki insanlardan fazla yaklaşmamalarını rica edin siz saatlerce beklerken arkadan bir el Ipad i ya da cep telefonu ile üzerinize yüklenip dengenizi bozabilir. dikkatli olun.

Neyse çok uzattım. Bir satır olsun faydam olursa ne mutlu bana.

Ekte kötü bir kolay ve internetten bulduğum görsel var. Yararlı olmasını diliyorum.

 http://www.youtube.com/watch?v=XL4m8vCyw6E


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder